Biuro Rachunkowe Perfekt

501 162 930, 513 674 220 (Łódź) , 506 497 225 (Opole) biuro@brperfekt.pl

Menu

Jak założyć profil na PUE

By In Aktualności On 2015/11/21


31 grudnia 2015 r. upływa termin na założenie profilu informacyjnego w systemie teleinformatycznym ZUS. Profil muszą założyć płatnicy, którzy mają obowiązek przesyłania dokumentów do ZUS drogą elektroniczną. Obowiązek ten wynika z wprowadzenia od 1 stycznia 2016 r. e-zwolnień lekarskich.

Profil na portalu PUE może utworzyć osoba fizyczna, rejestrując się na portalu pue.zus.pl. Wypełnia elektroniczny formularz, podając swoje dane identyfikacyjne, adres e-mail i numer telefonu. Podczas rejestracji wybiera hasło do własnego profilu. Na zakończenie klient otrzymuje login do konta.

Dla bezpieczeństwa danych znajdujących się w systemie klient musi potwierdzić swoją tożsamość (uwierzytelnić założony profil). Dopiero wówczas, po zweryfikowaniu tożsamości klienta, profil na PUE zostaje aktywowany.

Klienci, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany (bezpieczny podpis elektroniczny), mogą potwierdzić swoją tożsamość już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu udać się do jednostki ZUS.

W przypadku płatnika składek będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej uprawnienia do profilu PUE należy nadać osobie fizycznej, np. pracownikowi działu kadr. Konieczne jest przy tym przekazanie do ZUS stosownego pełnomocnictwa.

Aby pracownik firmy uzyskał dostęp do zwolnień elektronicznych i danych, konieczne jest:

  • posiadanie przez pracownika profilu (konta) na portalu PUE,
  • złożenie w ZUS pełnomocnictwa, udzielonego przez płatnika składek, do wszelkich czynności przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

Pełnomocnictwo może być złożone na formularzu ZUS-PEL lub na innym formularzu zawierającym niezbędne dane.

Źródło: Inforlex